onsdag 1 januari 2014

I dödens väntrum...

Jag undrar vad man tänker när man sitter där.. I dödens väntrum. När man vet att det bara är en fråga om tid. Att faktum är att  "dödsängeln" snart kommer och hämtar en. För vissa hinner nog ganska många tankar fara genom huvudet. Min farmor dog vid ganska hög ålder. Hon skulle snart fylla 90 år och var mätt på att leva sedan flera år. Hon kände sig ensam eftersom hennes årskullar började bli ganska glest befolkad. "Varför får jag inte dö?"... Till slut kom döden som en befriare.

Andra hinner inte ens reagera förrän det är över... "En olycka händer ju så lätt" sägs det... Det närmaste jag kan komma dödens väntrum är väl det beväpnade överfallet i Kenya eller den gången när jag höll på att drunkna under en kanotuflykt. Men då fanns det bara två alternativ. Överleva eller dö. Inga känslor. Inga minnesbilder. Utan ren och skär fakta - antingen så klarar jag mig eller så dör jag. Min andra bror, Marcus, var nära att drunkna för några år sedan när han drogs med starka strömmar när han simmade. Han har sagt i efterhand att han trodde han skulle dö och tänkte på vad ledsen mamma skulle bli. Ändå simmade han febrilt vidare för att försöka ta sig i land.

Men jag undrar vad som rörde sig i Jonas huvud. För jag tror han "visste". Eller misstänkte iaf. En gång sa han till mig att "om det värsta händer så vill jag att ni ska veta att jag älskar er". Under någon av hans sista dagar - medan alla värden fortfarande gick åt rätt håll och jag påpekade det så svarade han "Mia det är inte över än". Jag vet att han pratade med en läkare om döden någon av de första dagarna på IVA. Han hade själv frågat efter läkare för att prata om döden. Åh vad jag önskar jag visste vad som sas under det samtalet! Jag undrar vad han tänkte. Kände... Ibland, när han trodde ingen såg rann en stilla tår ner för hans kinder. Jag tror han kämpade lite extra för vår skull men någonstans kände han, liksom Marcus, att det inte spelade någon roll hur mycket han simmade för undervattensströmmarna var för starka... Till slut kanske han kände så att det bara fanns två alternativ. Att överleva - eller dö. Inget alternativ var direkt bättre eller sämre men den plågsamma väntan var tvungen att få ett slut.

Dagen innan han dog, en fredag, pratade vi om att "fira" pappas födelsedag på söndagen i sjukhussalen så Jonas fick vara med. Då sa han att "det värsta som kan hända är att jag är kvar här på söndag". Den utdragna väntan i dödens väntrum började bli påfrestnade. Jag har svårt att tro att han kände döden som en befrielse men kanske just där och då, när hjärtat slog sina sista flämtande slag så kände han kanske att hans strävsamma kamp äntligen var slut. För oavsett hur lamslagna vi blev av sorg och förtvivlan så la sig hans vackra unga ansikte i ett typiskt snett Jonasleende. Väntan var över och på andra sidan möttes han av något utöver all förväntan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi blir alla påminda om livets korthet när någon nära anhörig och vän lämnar oss och det positiva är att vi får ett annat perspektiv på livet.Det är hur vi bemöter det inträffade som kan göra oss starka och fyllda av framtids hopp och till hjälp för andra. Vi blir också förändrade och mognar till det Gud vill att vi ska vara. Men smärtan finns där och den måste få sin tid att läka.Mycket fint det du skriver,djupt och ärligt.