torsdag 8 december 2011

Från IG till VG på en halv sekund?

Ja hur gick det till? För några veckor sedan gjorde jag en uppgift i journalistikkursen jag läser. Det gällde research och man skulle skrota fram information om en halvkändis som väckte rubriker. Jag letade och letade om denna Eva Eriksson som tydligen är landshövding i Värmland UTAN att hitta nåt intressant. Ringde skatteverket, kronofogden, bilregistert m.m. i jakt på en "nyhet". Inga napp någonstans. Det enda jag kunde hitta som var lite intressant var hennes löneökning. På sju år hade hon fått en succesiv löneökning på 20 000! Alltså, utöver sin ingångslön. Så jag skrev artikeln - men den skulle ju vara ganska lång. Att skriva att "hon fått 20 000 i löneökning på sju år" tog ju just det, 8 ord typ. Och artikeln skulle vara minst 400 ord.. Så jag svamlade på om massa annat och tänkte att jag ALDRIG kommer ens få godkänt på uppgiften. Så när jag fick mailet idag var min artikel rättad av en ganska sträng lärare. Då tänkte jag att det var kört - men så ser jag betyg VG! Hur gick det till? Jag fattar det inte men åh va glad jag blev :) Lagom peppad nu inför min tenta i engelsk grammatik som jag har imorgon. Känns inte bra inför den heller ;)

Inga kommentarer: