torsdag 27 februari 2014

En tanke om himlen

En av orsakerna till att jag har haft så svårt att släppa greppet om Jonas tror jag kommer från att jag ofta varit hans minröjare. Jag var alltid den mer burduse av oss och sprang först in i saker. Oftast utan att tänk mig för...  Jonas kom smygande, springande eller muttrande efter.

Därför känns det nu så fel för mig att han är den som gick före - till en plats där jag inte redan säkrat marken. Ordningen är fel på så många sätt samtidigt... Men, jag vet att han är i goda händer! Om himlen är, på något sätt alls, som jorden så vet jag att farmor lagar de mest enastående middagar åt honom (det står ju om en måltid i bibeln så nog måste man äta i himlen!) och mormor dukar upp de mest dignande kakbord. Som kanske enda barnbarnet i himlen kommer han få oändligt mycket uppmärksamhet! Farfar sitter med Jonas i knät (om det nu är möjligt?) och berättar historier på det mest fascinerande sätt för att ta igen den tid de aldrig riktig fick tillsammans här. Allra helst vill Jonas höra historierna om pappas barndom - som lockar fram Jonas mest smittande skratt. När stojet blir för mycket för honom går han iväg med morfar till den där floden... Där sitter de i Anderssonsk tystnad och fiskar i det skimrande vattnet. De delar sina minnen i underfundiga och fyndiga meningar medan de njuter av varandras sällskap i väntan på oss andra. Och som om det inte vore nog så omsluter Guds härlighet och kärlek honom varje sekund. Jesus själv finns vid hans sida. Så inte lider han minsann. Nästan så jag blir avundsjuk!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så vackert inlevelsefullt du skriver en författare gåva har du fått kram