torsdag 11 september 2008

Fetma!

Var på badhuset med Sunok häromdagen och skumpade runt med alla gamla tjocka tanter ;-) Fanns ju några andra där också men vi sänkte nog medelåldern en del.. Hälsovecka med gratis träning är bra. Synd att det inte alltid är gratis för man kommer liksom inte iväg när man ska pinas i en kall bassäng, skutta runt så fläsket dallrar och dessutom betala för eländet.. Så gratis veckorna en gång per höst är bra. Då känner man att man iaf får nåt för lidandet.

Till saken, vi pratade om fetma när vi var där. Idag hade aftonbladet en intressant artikel om farlig fetma. Det talades också om hur mycket man "får" ha i midjemått, för kvinnor 80 cm. Beroende på vart man mäter så är jag antingen "ok" eller extremt rund. Jag lider av "pös-över-byxkanten". Där mäter jag hela 93 cm. Fatta en hel meter i diameter!!! ;) Sjukt! Ser mig inte så runt. Under bysten ligger jag bra precis på 80 och i midjan där man är som "smalast" typ 75. Vet inte vilket av måtten som egentligen är det som räknas men den där äckliga degen som liksom hänger över alla byxor är så irriterande. När jag köper byxor, eftersom jag är ganska kort så är nästan alla byxor för långa i min storlek. Jag har gigantiska lår och ibland kommer byxor inte över låren som skulle sitta bra i midjan. Byxindustrin är inte anpassad för oss med pös och stora lår... Eller så är inte vi anpassade för byxindustrin. Det är iaf helt klart att denna vecka så blir det färre snickerskakor (eftersom de tack och lov är slut efter en veckas frossande!) och nåt måste vi göra med chokladpålägget så man inte frestas av det. I övrigt äter jag bra mat... Även om det kunde vara mer grönsaker... Har funderat på det här med GI.. Det verkar grymt bra. Men jag äter inte ägg och har smått fettfobi... Så jag vet inte om det passar mig.. Men får se.. Nåt måste hända både med kondition, form och degen som hänger ut. Första stationen - vattengympa med tanterna ikväll!

Inga kommentarer: