måndag 13 oktober 2008

Ny kaka :)

Daimkaka














Det här är nog den FARLIGASTE kaka jag någonsin ätit. Dels för kalorimängden dels för att den är så god att man verkligen inte kan sluta :) Jag bakade en en 3/5dels sats av följande recept alltså på 3 ägg och det blev lagom i en 20x30 panna. Hur som helst en av de lättaste kakor jag någonsin bakat! :) Så den rekommenderas varmt men inte för ofta ;)

Ingredienser
5 ägg
7 dl strösocker
3,75 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver

Glasyr:
250 g margarin
3,75 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
3 tsk kakao
3 dubbeldaim

Vispa äggen och sockret poröst. Blanda sedan i de torra ingredienserna.
Smörj en långpanna och häll i smeten.
Grädda i 175 grader i 20-25 minuter.
Nagga kakan efter gräddningen mycket med en gaffel.
















Glasyr:Koka upp margarin, sockret och vaniljsockret, vispa hela tiden. Koka tills det tjocknar men låt inte det bränna fast i bottnen. Dra från plattan och vispa i äggulor och kakao. Bredes på den varma kakan, hacka daimen fint och strö över kakan. Lycka till















Det var inte bara för intern gödning jag bakade kakan utan Henriks syster Veronika med familj kom förbi. Trevligt och första gången de var hos oss :) En mycket barnvänlig kaka kan man säga ;) Helt plötsligt blev jag nästan accepterad av pojkarna ;)

Inga kommentarer: