tisdag 21 oktober 2008

Ny sång av Sonja

Hörde en ny sång av Sonja Alden igår på radion och några rader fastnade...




Du får inte riva mina murar
Som ja omsorgsfullt har byggt
Om du inte skyddar mina drömmar
Så jag kan somna tryckt
Du får inte ha mig som en dröm
När ja vill vara din verklighet

Du får inte säga att du hoppas om du inte tror du vet

Tyckte de var fina ord. Sången för övrigt är otroligt vacker, som vanligt med Sonja Alden, men ganska deppig eller så har jag missförstått sången. Den kommer här iaf. Det är uppenbart att det handlar om en person som känner sig lekt med sina känslor men jag tolkar det också som att den handlar om att få den du älskar att släppa taget... att våga. Att våga öppna sig och inte hålla tillbaka i fruktan. Att riskera att kväva genom alla måsten och "du får inte" men för att rädda sig själv från smärta. Men den kan även handla om våra drömmar... Tror vi är fler som behöver våga tro, våga hoppas, våga satsa på det vi drömmer om. Att vi vågar drömma men sen när verkligheten kommer ikapp och vi får chansen så vågar vi inte följa drömmen.. Den knackar på men om vi inte öppnar så blir inte drömmen verklig... Att våga öppna sig både för lyckan och för risken att bli sårad. Jag tror jag ska våga snart.. Säga upp mig och göra det där jag drömmer om ;)
Drömmen sjunger nu för oss.. Att våga öppna och låta den bli sann :)


Se sången här http://www.youtube.com/watch?v=QXUFKlzhpzU

Du får inte knacka på min dörr
Om du inte är beredd att komma in
Du får inte göra om mitt namn
Och börja kalla mig för din
Du får inte vandra på min väg
Utan att visa mig ditt mål
Inte stjäla av min godhet
för att fylla upp ditt hål

Du får inte riva mina murar
Som ja omsorgsfullt har byggt
Om du inte skyddar mina drömmar
Så jag kan somna tryckt
Du får inte ha mig som en dröm
När ja vill vara din verklighet
Du får inte säga att du hoppas om du inte tror du vet

Men du får ta den tid du behöver
För att förstå va de är du vill
Du får be en bön om tiden
Du behöver räcker till
Och du får samla dina tankar
Så att vår själar kan få ro
Så allting som vi lovade
Oss själva kan få gro

Och du får inte andas på min panna
Inte få mig falla mer
Om du inte sen kan stå för
All den oreda du ger
Och du får inte rör vid mitt hjärta
Som om allt var uppenbart
Men ja önskar inget hellre än att du göra allting mot mig snart ...

Inga kommentarer: